Sectoren
Opsomming
De verscheidene sectoren zitten zeer verspreid naargelang de toepassingen.
We beschouwen binnen de aluminium verwerkende nijverheid in België volgende overkoepelende sectoren:
- Halffabrikaten
- Verwerkende industrie & toeleveranciers
- Oppervlaktebehandeling
- Productontwikkelaars
- Bouw
- Transport
- Distributie en handelaars
- Recyclage
- Engineering
--------------------
Uitleg
Bij extrusie en walsproducten is het vinden en creëren van nieuwe legeringen een must. Men moet immers de eigenschappen van de producten verbeteren, zodat ze in concurrentie met andere materialen het hoofd kunnen bieden. Deze groep moet zich sterk maken door specifiek te zijn in zowel know-how van productieprocessen & materiaalkennis als know-how in het maken van ingewikkelde design (extrusie) die in een ander materiaal onmogelijk is, of op een te dure loonkost vallen. De gieterijen kunnen zich specialiseren in productieprocessen voor kleinere en complexe series.
-----
De meeste van deze bedrijven werken in onderaanneming en zijn dus toeleverancier voor de grotere industriën. Hun activiteiten lopen dan ook zeer uit elkaar en hun toegevoegde waarde is zeer groot. Enkele van de activiteiten zijn: plaatbewerkingen zoals lassen, plooien , snijden, persen, dieptrekken en verspanende bewerkingen zoals frezen, draaien, boren, slijpen ... alsook construeren, matrijzen maken, smeden edm...
Voor elk van deze bewerkingswijzen heerst er enorme evolutie. Voor sommigen wordt er binnen het bedrijf onderzoek gedaan, voor anderen is het aan het Aluminium Center om know-how ter beschikking te stellen.
-----
Oppervlaktebehandeling is een zeer belangrijke productiestap in het afwerken van elk aluminium product. Niet alleen als bescherming maar ook als decoratief element en functioneel element. Een brede waaier van mogelijkheden zijn: anodiseren, lakken, chromeren, parelstralen, polijsten, sinteren, bekleden enz… Het is in Vlaanderen dan ook een zeer actieve groep, met voornamelijk KMO’s.
ANODISEREN
Anodisatie is een elektrolytische behandeling van aluminium. Ze heeft tot doel een oppervlaktelaag te vormen van aluminiumoxide met nauwkeurig bepaalde eigenschappen zoals hardheid, slijtage en chemische weerstand. Anodiseren is geschikt voor zowel binnen als buiten toepassingen.
Het anodisatieproces kan een beperkt pallet aan kleuren aanbieden van kleurloos, bronskleur tot zelfs zwart met een zeer hoge duurzaamheid, weliswaar afhankelijk van de dikte van de laag. Indien een grotere kleurkeuze gewenst, kan men overwegen organisch in te kleuren dat wel minder duurzaam is.
'QUALANOD' is een internationaal label dat garandeert dat het bedrijf werkt volgens welbepaalde voorschriften. Deze bedrijven worden regelmatig gecontroleerd op het eindproduct en hun productieproces. Het label staat garant voor de kwaliteit van het proces.
QUALANOD
ELECTROSTATISCH POEDERLAKKEN
Dit is een behandeling die een goede weerstand biedt aan weersinvloeden en tevens een onbeperkt aantal kleuren toelaat. Vooraleer te lakken wordt het aluminium voorbehandeld, in geval van agressieve omgevingen zal préanodisatie aangeraden worden. Lakken is geschikt voor zowel binnen als buiten toepassingen.
Men kan aluminium zowel natlakken als poederlakken. Poederlakken verschaffen een hoge UV weerstand, lange levensduur en hoog kleurbehoud.
Bedrijven die het product afleveren met het 'QUALICOAT' label engageren zich dat hun productieproces en eindproduct conform is aan de Qualicoat richtlijnen. Dit houdt ook in dat het bedrijf regelmatig gecontroleerd wordt naar proces en eindproduct.
QUALICOAT
ESTAL
De vereniging ESTAL Belgium vzw, opgericht in Maart 1967, is een groepering van Belgische anodisatie- en lakbedrijven met een driedelig doel:
- Licenties verschaffen aan bedrijven die beantwoorden aan de labels 'QUALANOD' en 'QUALICOAT'.
- De kwaliteit van oppervlaktebehandelingen op aluminium controleren bij de producenten.
- Het bevorderen en aanmoedigen van onderzoek op en verbetering van oppervlaktebehandelingen, evenals het promoten van de labels 'Qualanod' en 'Qualicoat'.
De nationale vereniging ESTAL Belgium vzw staat in nauwe samenwerking met de internationale vereniging ESTAL (European Surface Treatment on Aluminium) en maakt deel uit van haar wereldwijd netwerk. Wenst u meer informatie over ESTAL Belgium en haar leden, klik op onderstaande link.
ESTAL
-----
ALUMINIUM, niet enkel het materiaal voor ramen en deuren
De groep productontwikkelaars bestaat uit zowel zelfstandige ontwikkelaars zonder productie als uit bedrijven die een afgewerkt product op de markt brengen. Onze ervaring heeft aangetoond dat bedrijven die vroeger afgewerkte producten importeerden, nu zelf via groei en innovatie een beter product op de markt kunnen brengen.
Zij spelen dan ook beter in op de typische vragen van onze markt. Onze uitdaging ligt erin hen de nodige kennis, steun en clusters aan te bieden om hun concepten en producten te verwezenlijken...
ALLICHT
ALLICHT is een pro-actief initiatief om ontwerpers die aluminium wensen te gebruiken, te helpen bij het omzetten van hun creatieve ideeën in marktrijpe producten.
Met de strategie van effectieve samenwerking tussen ontwerpers enerzijds en technologieleveranciers anderzijds, moedigen we interactie, creativiteit en innovatie aan. De productontwikkelaars kennen de noden en wensen van de sector, de technologieleveranciers bekijken de mogelijkheden en de beperkingen.
Dankzij deze dialoog kunnen ontwerpers zich beter informeren zodat de ontwerpen als maar beter worden.
-----
Aluminium wordt het meest gerelateerd aan deze sector. Dit is voor de profielsector (extrusie) dan ook één van hun belangrijkste markten samen met de transportsector. In deze groep hebben we verschillende soorten actoren: extrusiebedrijven, systeemleveranciers, aluminiumconstructeurs van ramen, deuren, gevels, veranda’s en balustrades en de toeleveranciers van benodigdheden.
Deze sector is omwille van de eigenschappen van aluminium nog steeds zeer progressief. De laatste jaren heeft deze sector geïnvesteerd om zo performant mogelijk te zijn wat betreft thermische isolatie (energiezuinig), productierendement en design. Met de nieuwe Europese productnormen staat deze groep van meer dan honderd bedrijven voor nieuwe uitdagingen, dit zowel naar warmte-isolatie, productierendement als naar akoestiek en veiligheid toe. De ventilatie- en zonnewerings-bedrijven staan hier ook voor nieuwe uitdagingen wegens de nieuwe voorschriften op Europees en nationaal vlak. Hun uitdagingen zijn gezondheid, veiligheid en energie besparen.
Nieuwe Belgische norm 'beglazing'
Het addendum van de Belgische norm NBN S-23-002 'glaswerk' (voormalige STS 38), met een aantal belangrijke wijzigingen en verduidelijkingen is nu gepubliceerd en beschikbaar bij het normalisatiebureau. Voor meer informatie, consulteer de site:
NBN
ALUMINIUM AWARD 2013
Architecten en opdrachtgevers van een renovatieproject met aluminium kunnen een belangrijke prijs winnen door dit jaar mee te doen aan de Benelux Aluminium in Renovation Award 2009. Via de nationale voorronde worden de nominaties gekozen voor de Europese Aluminium in Renovatie Award.
De volledige uitslag waarin een aantal mooie Belgische projecten zijn beschreven, vindt U in onderstaand document:
Uitslag Aluminium Benelux Award 2013
De volledige uitslag van de Europese Aluminium Award vindt U in onderstaande link:
Aluminium Award 2009 weblink
GLASSTEC AWARD 2006
Met fierheid kunnen wij u melden dat één van onze leden, met name gevelbouwer Vorsselmans uit Loenhout, met het project “Daimler Chrysler Services” een eervolle nominatie heeft behaald voor de Glas Award 2006.De nieuwbouw te Utrecht (NL) heeft een unieke gevel bestaande uit gehard glas met origineel zeefdrukmotief, toegepast in halfsteens verband. Achter de semi-transparante zeefdrukbeglazing werd een doek bevestigd met speciaal ontwikkelde ophangstructuur.
De uitreiking vond plaats onder grote belangstelling van de Nederlandse glaswereld tijdens de Glasstec in Düsseldorf. Het Aluminium Center feliciteert de leiding en het ganse team van de firma Vorsselmans!
Architectenbureau: Meyer & Van Schooten
Glasproductie: Glaverbel
Herziening "Richtlijnen voor de aluminium constructeur
Herziening en info over de Richtlijnen voor de Aluminium Constructeur van het Aluminium Center Belgium. Zoals eerder gemeld wordt dit referentiehandboek vanaf nu jaarlijks herzien.De herziening voor 2014 werd beëindigd en staat nu reeds op de website.De hernieuwde versie omvat:
- De vervanging van STS 52.0 (2005) door NBN B25-002-1. (2009)
- De wijzigingen ivm akoestische eisen volgens NBN S01-400-1. (2008)
- De aanvullende eisen mbt aluminium constructies in STS52.2 (2010) in het bijzonder mbt oppervlaktebehandeling.
- De eisen ivm aanpak van bijvoorbeeld BCCA mbt de kwaliteitsborging en CE markering.
- De vernieuwde eisen ivm de energieprestatie regelgeving en in het bijzonder de gegevens voor de uitvoering van thermische berekeningen van aluminium schrijnwerk en de gevels.
Waar mogelijk werd bij de referentiedocumenten het jaartal aangegeven; een groot aantal normen zijn momenteel in herziening en hernieuwing, er werd uitgegaan van de meest recent beschikbare versie en de belangrijkste informatie werd in dit document gebundeld; waar nodig werden er hyperlinks ingevoerd. In deze editie werden ook de bekomen opmerkingen van FAC- Federatie van Aluminium Constructeurs- mee verwerkt.
Om U de kans te geven vooralsnog suggesties te maken zal deze versie in juni nog eventueel worden aangevuld met uw commentaren of suggesties.
In de vakantieperiode zal dit handboek in de Franstalige versie worden aangepast en vanaf september kan U er ook een hardcopy van verkrijgen; leden van het AluCB ontvangen een NL of FR versie voor eigen gebruik. In het najaar zal het boek ook worden voorgesteld aan het breed publiek ter gelegenheid van een aantal voorlichtingssessies.
Veel leesgenot en uw reacties tegemoet ziende,
Verantwoordelijke uitgever:
Aluminium Center Belgium
-----
LICHT EN STERK
Aluminium in transport
Op dit ogenblik is de transportsector de grootste verbruiker van aluminium.
De auto-industrie schakelt meer en meer over naar het gebruik van aluminium, vooral wegens zijn gewicht. Men mag stellen dat een element in staal vervangen door aluminium zal zorgen voor een gewichtsvermindering van 50 %. Deze noodzaak is er voor de auto-industrie gekomen enerzijds wegens het toevoegen van andere “veiligheids- “ toebehoren, die het gewicht opdrijven en anderzijds wegens het streven naar zuinigere auto’s. De grootste industriële spelers zijn hier de walserijen en gieterijen, maar ook fabrikanten van warmtewisselaars en extrusieprofielen komen aan hun trekken.
Aan dit alles mogen we dan nog de eenvoudige en goedkope manier van recyclage toevoegen. Gemiddeld is er op dit ogenblik 150kg aluminium per wagen. Sommige koetswerken zijn reeds 100% in aluminium (vb. de audi A2, A8, ...). De grote auto assemblage bedrijven die hier in Vlaanderen aanwezig zijn hebben weinig invloed op het ontwerp en de materiaalkeuze. Onze aandacht gaat vooral naar de toelevering, die door innovatie en procesbeheersing levensvatbaar moet blijven.
Naast de automobielsector hebben we dan nog de constructeurs van trailers, metrostellen en treinstellen. Aluminium wordt hier aangewend omwille van zijn gewichtsbesparing wat resulteert in zuinigheid, maar ook, vooral voor treinen en metrostellen, om zijn acceleratievermogen ten gevolge van die gewichtsbesparing. We spreken dan van kortere reistijden met openbaar vervoer. ( vb. Frankrijk: TGV – Nederland: alle IR treinen, Barcelona: metrostellen). Het maken van dergelijke profielen vereist kennis van de eigenschappen, vormgeving en functionaliteit.
Bijgaand de 2de editie van de EAA nieuwsbrief ivm aluminium in de auto-industrie:
AluDRIVE
De European Aluminium Association (EAA) heeft, voor de professionele transportbedrijven, een brochure samengesteld waarin de voordelen van het gebruik van aluminium aan bod komen. Er is eveneens een formulier ontwikkeld, waarbij men zelf kan berekenen wat de economische opbrengst is die men mag verwachten.
Een gratis brochure bestellen?
(Brochure is voorbehouden voor transportbedrijven) Stuur ons een e-mail met uw naam en adresgegevens, en wij sturen u de brochure per post!
Maak hier uw financiële analyse van een voertuig in aluminium
European Aluminium Association (EAA)
voor meer info over:
- Automotive en Mass Transport
- Aluminium Automotive Manual
- Alumaximised Car Study
- Market Development
- Aluminium in the automotive industry
- End-of-life vehicles directive
Raadpleeg link:
European Aluminium Association
-----
Deze sector is zeer belangrijk in het brengen van advies voor het gebruik van het juiste materiaal. Onze rol ligt erin deze mensen op te leiden en kennis te verstrekken zodat ze dit advies kunnen geven en tevens een steentje bijdragen tot gekende thema's als milieur en recyclage. De uitdaging voor deze groep is dan ook zich te onderscheiden in producten, in kennis en met deze kennis het juiste advies te geven.
Zoekt u een adres in België waar u aluminium kan kopen?
Consulteer de lijst met onze leden groothandelaars:
Lijst leden
-----
Recyclage is een belangrijke activiteit geworden. Enerzijds uit ethische en anderzijds economische redenen. Als men weet dat het secundaire aluminium ( uit de recyclage) slechts 5 % aan energie vraagt tov de primaire aluminium, dan moeten we daar blijvend aandacht voor hebben. Op dit ogenblik kunnen we meer dan 75% van het aluminium dat in de handel komt, catalogiseren als gerecycleerd aluminium. Dit percentage stijgt ieder jaar.
Engineering
In de cel engineering wordt met de leden uit de diverse sectoren de berekeningsmetho-dieken besproken en ontwikkeld.
Vooral over de recente ontwikkelingen mbt de Eurocodes worden besproken, de aanpassingen van de productnormen en in het bijzonder ook de ontwikkelingen op het thermische vlak.
Het AluCB informeert ook zijn leden vanuit zijn aanwezigheid in de normalisatiecommis-sies waaronder de TC 250 -eurocodes; TC88/89 thermische isolatie ,TC33 - gevels en schrijnwerk en TC 350 duurzaamheid.
Meer bepaald volgt het ook de bijzondere werkgroepen mbt NBN B03-004 mbt borstwerin-gen en TV 242 mbt glas in gevels/borstweringen.
Het formuleert dan ook voorstellen in deze commissies om de belastingen en ontwerpen van constructies in aluminium waar nodig met de gepaste belastingsfactoren en materiaalfactoren te berekenen.
In het biezonder loopt er nu de voorbereiding rond de invoering van EN1090 die de CE markering voor aluminium- en staalconstructies verplicht maakt vanaf 1 juli 2014. Het AluCB zal de constructeurs met een pragmatische aanpak en ism andere instituten en certificatie instellingen hierop voorbereiden en begeleiden.
Het werkt hiervoor samen met Infosteel, Agoria en sinds kort ook met VCL (Vervolmakingscentrum voor Lassers)